Odyssé 68

Etter å ha startet i tung kunstmalerlære hos Rolv Schønfeldt hadde Oddvar lært grunnleggende tegneferdigheter med kullstift - rytme, lys og skygge, struktur og kontrast. Da ble han opptatt av å gjøre foto med mye svart og sterk kontrast. Opptakene i 16 mm var grå og triste, de manglet kontrast.

Arild Kristo, en norsk filmregissør mente at oppblåsning til cinemascope kunne redde materialet. Det ville gi større kontrast og mer spennende bilder. Uten peiling på hva ting kostet ble oppblåsning satt i gang. Da regningen fra laboratoriet kom på 15 000 kroner var det et sjokk for ynglingen fra Kragerø, som hadde lagt til side 1 750 kroner, og trodde at det skulle holde langt.

Negativet ble beslaglagt av Laboratoriet, men med arbeidskopien gikk ferden til København hvor det etter en rekke underlige omstendigheter ble ordnet jobb for Oddvar på Refshaløen, som stilasrigger på Burmeister&Wein, et skipsverft som er nedlagt nå. Siden han var nordmann ble det tatt som en selvfølge at han var han matros, derfor ble det stilasrigger.

Dermed ble Odysse68 sluttført på Ankerstjerne i København i 1968, og etter at han lagde kopier og nytt negativ av kopien gang på gang økte kontrasten, helt til den ble korrekt.

Siden vi manglet stills fra filmen ble det i 1969 laget et pressebilde. Sturla Einarson som spilte hovedrollen i Odysse68 sitter her som modell i 1969.

Bilder fra denne filmen kommer på plass etter hvert. Når Norsk Filminstitutt skannet og digitaliserte den fra 35mm Cinemascope fikk vi ikke digitale stillsbilder fra filmens 35 negativ. Når det nå kan bli gjort kommer riktige bilder fra Odysse68 på plass! Det er så mange spennende cinemascopebilder der.

"Odysse68" ble spilt inn i fra Gol til Oslo sommeren 1967. Ferdiggjøringen trakk ut, først etter en omstendelig omvei til København ble filmen ferdig våren 1968.





oe1969