Film i skolen

Den kulturelle skolesekken gir filmskapere en spennende mulighet for ekstrainntekt når filmstøtte og filmoppdrag svikter.

Er den tidlige Shakespeare velegnet for skolen? "Rosekrigen" - Teatertekster basert på den unge Shakespeares univers for å vise det store "lekne" potensial i tidlige verk av Shakespeare, med planer om å utprøve den store dramatiker også for barn i skolen og for barns lek med film. Rosekrigen

En historie på ett minutt

Elevene inviteres til å lage en 1 minutts film og får se mange filmer.

Dette er grundig utprøvt i Nord Norge, hvor det har vært arrangert et 100 talls kurs over denne lesten.: Elevene inviteres til å se kortfilm - snakke om film og dramaturgi og selv utvikle manus til korte filmer. 1 minutts film



Livsfriser

Gamle menn og kvinner har gjenomlevd den mest fantastiske epoke vi kan tenke oss, en historie hvor mange avskygninger og valører er i ferd med å gå tapt.

Tenk en stafett eller et program for ungdom, skole og familier hvor oppgaven lyder:

1. Finn et gammelt menneske, bli kjent med med hun eller ham og vis glimt av den historien som ligger bak i tid, i form av et tett møte med den gamle, familiebilder, minner og viktige gjenstander.

2. Få med deg barndomsbildene. Hvor det hele startet. Oppvekst og arbeid, milepæler i livet og de sterkeste minnene. Presenter resultat i en film, på nettet eller som et foredrag.

Norge 2000 ble ikke med på dette i sin tid, men i dag kan vi prøve nye veier. Ta gjerne kontakt om du kan ha noe å bidra med til et slikt prosjekt.

Det kan på sikt søkes støtte fra den kulturelle skolesekken og kanskje også Norsk Lokalhistorisk Institutt og andre for å få igang et pilotprosjekt. Kanskje kan også en og annen kommuner kunne bidra til dette.

Bilde: Det gamle ærverdige Verdensteateret i Tromsø. Cinematek, kafe og møteplass for filmfolk, filmelsker og publikum. Her under arrangementet: Lang dag med Film. Hvor filmklubber og andre filmfestivaler plukket ut nye filmer fra årets produksjon i landsdelen. Her kom de lokale filmfolkene til kritisk evaluering. I tillegg var det åpent for publikum, medieforskere og journalister. De som ville se alt kunne også ta stilling til hvordan de ulike jurier arbeider.